Azithromycin nach Amoxicillin €117.15

2. ročník (týden 27.4.-1.5.2020)

Hudební teorie

Hudební teorie – Hudební abeceda

 

Hudební teorie – Oktávy

 

Hudební teorie – Notová osnova

 

Hudební teorie – Jak se vyrábí hudební nástroje

 

 

 

Významné osobnosti světové hudby

Antonín Dvořák (1841 – 1904)

 

* Nelahozeves

+ Praha

 

  • narodil se v rodině hospodského a řezníka
  • studoval na pražské varhanické škole
  • dále působil jako violista v orchestru Prozatimního divadla a soukromě vyučoval
  • působil jako varhaník u sv. Vojtěcha na Novém Městě pražském
  • oženil se s dcerou zlatníka
  • získal rakouské stipendium, ke kterému mu dopomohl J. Brahms
  • Brahms doporučil Dvořáka Simrockovi a ten vydal Slovanské tance a Moravské dvojzpěvy, čímž Dvořákovi zajistil evropskou proslulost
  • cestuje po Evropě jako skladatel a dirigent svých děl
  • obdržel spoustu čestných uznání:
  • Cambridge
  • čestný člen newyorské filharmonické společnosti
  • čestný člen londýnské filharmonické společnosti
  • Řád železné koruny
  • pedagogická činnost
  • od roku 1890 profesorem skladby na pražské konzervatoři
  • žáci: Josef Suk, Vítězslav Novák, Oskar Nedbal, Julius Fučík, Rudolf Karel
  • 1892-95 ředitelem národní konzervatoře v New Yorku
  • Dvořák považován za tvůrce americké národní hudby
  • pohřben v Týnském chrámu (hrálo se Mozartovo Requiem)
  • Otakar Šourek – autor Dvořákova životopisu
  • Jarmil Burghauser – autorem životopisu a katalogu

 

  • 1) 60. léta
  • vzory – Beethoven a Schubert
  • dvě symfonie
  • violoncellový koncert A dur
  • 2) přelom a 70. let
  • novoromantické
  • Lizst a Wagner
  • symfonie Es dur („novoromantická“)
  • 3) 70. léta – období klasicistní
  • vzorem Smetana
  • a 5. symfonie
  • Moravské dvojzpěvy
  • Stabat Mater

   

  • 4) 1878 – 1881 – „slovanské“
  • Dvořák chtěl vytvořit slovanskou hudbu
  • symbolem slovansnosti se mu stal ukrajinský tanec dumka
  • Slovanské tance – 1. řada
  • Slovanské rapsodie
  • Houslový koncert a moll
  • symfonie
  • opera Dimitrij
  • na počátku 80 let má tvůrčí krizi (zemřela mu matka)
  • 5) 2. polovina 80. let
  • píše velké vokálně instrumentální formy
  • vytvoří kantáty, oratoria
  • Svatební košile, Sv. Ludmila, Rekviem
  • opera Jakobín
  • a 8. symfonie
  • cyklus předeher – Příroda, Život a Láska
  • Te deum
  • 6) 1. polovina 90. let – „americké“
  • ovlivněn černošskou a instrumentální hudbou
  • pentatonika
  • symfonie „Z nového světa“
  • smyčcový kvartet F dur „americký“
  • violoncellový koncert h moll
  • sonatina G dur pro housle a klavír
  • vokální cyklus Biblické písně
  • 7) po návratu z USA
  • zejména symfonické básně a opery
  • 4 symfonické básně podle Kytice a 1 pro Gustava Mahlera (Píseň bohatýrská)
  • Čert a Káča, Rusalka, Armida
  • 1896 byl pověřen řízením 1. koncertu filharmonie – hráli se skladby Dvořáka

 

Symfonie

  • 9 symfonií
  • zvaná „Zlonické zvony“
  • F dur
  • D dur – od 6. symfonie je místo scherza furiant
  • d moll – formálně nejsevřenější, vyvrcholení linie, která začala 4. symfonií („malá d moll“)
  • G dur – zvaná „anglická“ – vyšla v Londýně u Novella, premiéra v Praze, připomíná suitu, přirovnávána k Českým luhům a hájům (Smetana)
  • „Z nového světa“ e moll
  • titul je od Dvořáka
  • 1893 premiéra v NY
  • inspirována literaturou, u a 3. věty se uvádí inspirace u Longfellowa – Haiwatha (indián)
  • objevují se zde vlivy černošské hudby, pentatonika, 3. téma z 1. věty je inspirováno písní Swing low, sweet chariot
  • v každé větě se objevují témata předchozích vět
  • věta – pentatonická melodie hraná anglickým rohem, závěr věty: melodii hrají smyčcové nástroje, uzavírá smyčcové kvarteto, melodie je přerušována pauzami, končí čtyřhlasým akordem kontrabasů

 

Orchestrální skladby

  • Scherzo capriccioso, Tři slovanské rapsodie, Slavnostní pochod, Polonéza Es dur, Suita A dur, Česká suita
  • pro smyčcový orchestr – Serenáda E dur
  • Serenáda pro dechy
  • Pražské valčíky – užitková taneční hudba

Koncertní Ouvertury

  • Můj domov, Husitská, cyklus Příroda, Život a Láska (díly V přírodě, Karneval, Othello)

  

Symfonické básně

  • mají pevnou formu
  • rytmus hudby je závislý na rytmu slova
  • v některých pasážích můžeme pozorovat náznaky impresionismu – zvukomalba
  • Píseň bohatýrská (bohatýr = hrdina) – premiéra ve Vídni, dirigent G. Mahler
  • podle Erbenovy Kytice – Vodník, Polednice, Holoubek a Zlatý kolovrat

 

nástrojové koncerty

  • klavírní g moll – psán v komornějším Schumannovském stylu
  • houslový a moll – vzniká ve slovanském období, 3. věta je furiant a do něho je vložená dumka
  • violoncellový h moll
  • propracovaný orchestrální part – označován jako 10. symfonie
  • vzniká v americkém období, v závěru zazní píseň Kéž duch můj sám
  • violoncellový A dur
  • rondo pro violoncello a orchestr – koncertantní charakter
  • Mazurky a romance pro housle a orchestr
  • Rondo a klid – pro violoncello a orchestr

 

Tvorba komorní

  • smyčcový kvartet F dur „americký“ (dvanáctý)
  • 30 skladeb – od sonát a klavírního tria až po komorní kvintety (= smyčcové kvarteto a klavír)
  • 14 smyčcových kvartetů
  • kvartet d moll – na místě scherza je polka
  • kvartet Es dur „slovanský“ – místo scherza je dumka
  • kvintet G dur s kontrabasem

 

Komorní tvorba pro nástroje s klavírem

  • Dumky – klavírní trio
  • Romance
  • housle a klavír – sonatina G dur
  • Romantické kusy

 

Klavírní tvorba

  • cykly z menších skladeb – Silhouetty, Valčíky, Poetické nálady, Humoresky (Ges dur), Z Šumavy, 4ruční Legendy a 4ruční Slovanské tance (2 řady) – později pro orchestr
  • Slovanské tance
  • koncepce tanců, jakou vytvořil J. Brahms v Uherských tancích
  • v 1. díle ST je ze slovanských jen dumka, ostatní tance jsou české

 

Písňové cykly

Cypřiše

Milostné písně

Večerní písně (V. Hálek, zhudebnili i Fibich, Smetana)

Cikánské melodie (A. Heyduk) – píseň Když mě stará matka kolíbala

Biblické písně (podle žalmů ze Starého zákona z Bible kralické) – v době amerického období

 

Sbory

V přírodě – Vítězslav Hálek

Moravské dvojzpěvy

Kantáty, oratoria a mše

Světské kantáty

  • Hymnus – vznikl na básně Dědicové Bílé Hory (V. Hálek)
  • Svatební košile (Erben)
  • Americká vlajka (prapor) – na anglický text, napsáno v rámci příjezdu do Ameriky

Oratoria

  • Stabat Mater
  • vliv Bacha, Händela, Beethovena
  • také části a capella
  • formálně nejsevřenější a nejdokonalejší
  • atmosféra smutku střídající se s dramatickými částmi
  • Svatá Ludmila – na text J. Vrchlického
  • Rekviem – v duchu romantických děl ala Berlioz, Verdi,
  • slovní křížové téma (základem 2. věty Sukovy symfonie Azrael, Martinů – symfonické fantazie
  • Te Deum – k 400. výročí objevení Ameriky

Mše D dur – psáno pro církevní účely – pro varhany, později instrumentována

 

Opery

  • operní tvorba Dvořáka se vytvářela dlouho
  • vrcholná díla:
  • Dimitrij
  • Armida
  • Jakobín
  • Čert a Káča
  • Rusalka
  • Alfred – neuveden, nejwagnerovštější
  • Král a Uhlíř – na námět Oldřich a Božena
  • Řecké pašije
  • Vanda – polská kněžna, pokus o grand operu
  • Smetanovský charakter – Tvrdé palice, Šelma sedlák

 

 

Antonín Dvořák a jeho život

 

Dvořák je jeden z nejhranějších skladatelů světa, což dokazuje video, kde jeden z nejvýznamnějších dirigentů naší doby Gustavo Dudamel, diriguje Stuttgart Radio Symphony Orchestra přímo před papežem a hrají Dvořáka a zní čtvrtá věta „Z nového světa“.

 

Antonín Dvořák

 

Pro někoho „Hera, to je pečení“, pro někoho Humoreska od Antonína Dvořáka

 

Antonín Dvořák

 

 

 

Pokud hledáte spolehlivý způsob, jak aktivovat Windows nebo Office bez složité konfigurace, kms nabízí rychlé řešení licencování s automatickou aktivací a stabilním výkonem.