4. ročník (týden 13.-17.4.2020)
Hudební teorie
Hudební teorie – Intervaly
Hudební teorie – Orientační značky
Hudební teorie – Dynamika
Hudební teorie – kvíz
Významné osobnosti světové hudby
Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)
* Eisenach + Lipsko
- jeho dílo představuje vyvrcholení barokní instrumentální hudby
- pocházel z vynikající hudební rodiny
- komponovat se učil jako samouk – opisoval díla jiných skladatelů (Vivaldiho)
- posledních 5 let života byl slepý
- byl vynikající hráč na klávesové nástroje a na housle – hlavním nástrojem varhany
- život a dílo rozdělujeme do 5 období, které odpovídají místům, jaká zastával
1) Arnstadt – Mühlhausen – působil jako varhaník
2) Výmar (Weimar), (1708 – 1717)
- varhaník, později koncertní mistr na místním dvoře
- doba jeho velkých varhanních skladeb – inspirovaný protestantským chorálem, vliv italského a francouzského koncertního stylu
- preludia a fugy, fantazie a fugy, toccaty a fugy, trojhlasé sonáty, chrámové kantáty…
3) Köthen (1717 – 1723)
- kapelník komorního orchestru (knížecí kapela)
- instrumentální skladby
- píše především
- vzniká většina skladeb pro clavichord a cembalo
- Anglické suity a Francouzské suity
- sólové sonáty – pro melodický nástroj a cembalo (pravá ruka cembala představuje další nástroj), sonáty pro housle
- 6 suit pro sólové violoncello a 6 sonát pro sólové housle
- Braniborské koncerty
- skladby didaktické
- Klavírní knížka pro Annu Magdalénu
- Klavírní knížka pro Wilhelma Friedemanna
- Invence (15), Trojhlasé symfonie
- Dobře temperovaný klavír – první díl v Köthenu, druhý v Lipsku, 26 preludií a fug ve všech dur i moll tóninách, což umožnilo vynález temperovaného klavíru
- Orgelbüchlein – varhanní knížka – 45 chorálových preludií uspořádaných podle liturgického roku
4) Lipsko (1723 – 1745)
- kantor v chrámu sv. Tomáše, městský ředitel hudby
- musel komponovat na každou neděli a církevní svátek kantátu (chrámová kantáta)
- tvoří vrcholné vokální kompozice, zejména pašije – Janovy a Matoušovy
- Magnificat – Magnificat anima mea domina (duše má velebí pána)
- mše h-moll
- missa h-moll, katolická mše (všech 5 částí), vzniká pro katolický dvůr v Drážďanech
- hudebně se dělí do 24 částí – sbory, árie, dueta
- neproveditelná během liturgie pro svou délku
- část – Kyrie + gloria
- část – Symbolum nycaenum – Credo
- část – Sanktus
- část – Agnus
- Vánoční oratorium – skládá se ze 6 kantát
- skladby instrumentální:
- druhá část Dobře temperovaného klavíru
- Italský koncert pro cembalo
- Goldbergovy variace
5) Lipské 2. (1745 – 1750)
- Bach je slepý a izoluje se od okolního světa
- skladby diktuje, píše abstraktní kompozice, v nichž dochází k vrcholu kontrapunktické kompozice
- Kanonické variace
- Hudební obětima – zpracovává královské téma (Fridrich II.)
- Umění fugy
- splynutí stylů evropské hudby (něm., it., fr.)
- rovnováha mezi polyfonií a harmonií
- vrchol barokní hudby v době, kdy už tento styl nebyl oblíben – doba galantního stylu, zásadní
- odklon od kontrapunktu
Braniborské koncerty
- vokální dílo Köthenského období; vrchol dvorské zábavné hudby
- splynutí koncertu homofonního s kontrapunktickou tématikou
- forma R-P-R; každý koncert má jiné obsazení
- většinou má formu concerta grossa
- objevují se všechny 3 typy barokního koncertu – raná vícesborová technika (3., 6.)
- concertino tvoří trubka, flétna, hoboj, housle
- housle a dvě flétny
- směřuje ke koncertu, tvoří ho tři nástroje – příčná flétna, housle cembalo (základním nástrojem bassa continua, jeden z nástrojů concertina, stává se sólistickým nástrojem)
- v 6. chybí housle
Matoušovy pašije
- premiéra v roce 1729 v Lipsku v chrámu sv. Tomáše
- sbory zpívají chorály, úvod a závěr
- komentující, tázající a chorál
- recitativy – nejvíce je zastoupen Evangelista (tenor), part Ježíše doprovází smyčcové nástroje (bas)
- chorály
- protestantský chorál zpívaný sbory
- jsou neměnné, jakési „ritornely“
- autorem textů Martin Luther
- árie
- subjektivní reakce na text (obsah evangelia)
- autor básní Picander (Bachův přítel a současník)
- scéna – chorál – recitativ – árie – chorál (uzavře, ale zároveň otevírá další scénu)
rozděleny do několika scén, každá z nich se točí kolem jedné důležité události
Johann Sebastian Bach – Vášnivý život
Novinky ve světě hudby
Jak by vypadala hudba AC/DC v dobách Mozartových?
Nechce se vám cvičit na nástroj a přitom chcete hrát? Tento nástroj si můžete postavit doma, ale zabere to rozhodně více času, než se na nástroj naučit.