4. ročník (týden 13.-17.4.2020)

Hudební teorie

 

Hudební teorie – Intervaly

 

Hudební teorie – Orientační značky

 

Hudební teorie – Dynamika

 

Hudební teorie – kvíz

 

Jak vypadá symfonický orchestr

 

Významné osobnosti světové hudby

 

Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)

*  Eisenach      + Lipsko

  • jeho dílo představuje vyvrcholení barokní instrumentální hudby
  • pocházel z vynikající hudební rodiny
  • komponovat se učil jako samouk – opisoval díla jiných skladatelů (Vivaldiho)
  • posledních 5 let života byl slepý
  • byl vynikající hráč na klávesové nástroje a na housle – hlavním nástrojem varhany
  • život a dílo rozdělujeme do 5 období, které odpovídají místům, jaká zastával

 

1) Arnstadt – Mühlhausen – působil jako varhaník

2) Výmar (Weimar), (1708 – 1717)

  • varhaník, později koncertní mistr na místním dvoře
  • doba jeho velkých varhanních skladeb – inspirovaný protestantským chorálem, vliv italského a francouzského koncertního stylu
  • preludia a fugy, fantazie a fugy, toccaty a fugy, trojhlasé sonáty, chrámové kantáty…

 3) Köthen (1717 – 1723)

  • kapelník komorního orchestru (knížecí kapela)
  • instrumentální skladby
  • píše především
  • vzniká většina skladeb pro clavichord a cembalo
  • Anglické suity a Francouzské suity
  • sólové sonáty – pro melodický nástroj a cembalo (pravá ruka cembala představuje další nástroj), sonáty pro housle
  • 6 suit pro sólové violoncello a 6 sonát pro sólové housle
  • Braniborské koncerty
  • skladby didaktické
  • Klavírní knížka pro Annu Magdalénu
  • Klavírní knížka pro Wilhelma Friedemanna
  • Invence (15), Trojhlasé symfonie
  • Dobře temperovaný klavír – první díl v Köthenu, druhý v Lipsku, 26 preludií a fug ve všech dur i moll tóninách, což umožnilo vynález temperovaného klavíru
  • Orgelbüchlein – varhanní knížka – 45 chorálových preludií uspořádaných podle liturgického roku

 4) Lipsko (1723 – 1745)

  • kantor v chrámu sv. Tomáše, městský ředitel hudby
  • musel komponovat na každou neděli a církevní svátek kantátu (chrámová kantáta)
  • tvoří vrcholné vokální kompozice, zejména pašije – Janovy a Matoušovy
  • Magnificat – Magnificat anima mea domina (duše má velebí pána)
  • mše h-moll
  • missa h-moll, katolická mše (všech 5 částí), vzniká pro katolický dvůr v Drážďanech
  • hudebně se dělí do 24 částí – sbory, árie, dueta
  • neproveditelná během liturgie pro svou délku
  • část – Kyrie + gloria
  • část – Symbolum nycaenum – Credo
  • část – Sanktus
  • část – Agnus
  • Vánoční oratorium – skládá se ze 6 kantát
  • skladby instrumentální:
  • druhá část Dobře temperovaného klavíru
  • Italský koncert pro cembalo
  • Goldbergovy variace

5) Lipské 2. (1745 – 1750)

  • Bach je slepý a izoluje se od okolního světa
  • skladby diktuje, píše abstraktní kompozice, v nichž dochází k vrcholu kontrapunktické kompozice
  • Kanonické variace
  • Hudební obětima – zpracovává královské téma (Fridrich II.)
  • Umění fugy
  • splynutí stylů evropské hudby (něm., it., fr.)
  • rovnováha mezi polyfonií a harmonií
  • vrchol barokní hudby v době, kdy už tento styl nebyl oblíben – doba galantního stylu, zásadní
  • odklon od kontrapunktu

  

Braniborské koncerty

  • vokální dílo Köthenského období; vrchol dvorské zábavné hudby
  • splynutí koncertu homofonního s kontrapunktickou tématikou
  • forma R-P-R; každý koncert má jiné obsazení
  • většinou má formu concerta grossa
  • objevují se všechny 3 typy barokního koncertu – raná vícesborová technika (3., 6.)
  • concertino tvoří trubka, flétna, hoboj, housle
  • housle a dvě flétny
  • směřuje ke koncertu, tvoří ho tři nástroje – příčná flétna, housle cembalo (základním nástrojem bassa continua, jeden z nástrojů concertina, stává se sólistickým nástrojem)
  • v 6. chybí housle

 

Matoušovy pašije

  • premiéra v roce 1729 v Lipsku v chrámu sv. Tomáše
  • sbory zpívají chorály, úvod a závěr
  • komentující, tázající a chorál
  • recitativy – nejvíce je zastoupen Evangelista (tenor), part Ježíše doprovází smyčcové nástroje (bas)
  • chorály
  • protestantský chorál zpívaný sbory
  • jsou neměnné, jakési „ritornely“
  • autorem textů Martin Luther
  • árie
  • subjektivní reakce na text (obsah evangelia)
  • autor básní Picander (Bachův přítel a současník)
  • scéna – chorál – recitativ – árie – chorál (uzavře, ale zároveň otevírá další scénu)

rozděleny do několika scén, každá z nich se točí kolem jedné důležité události

Johann Sebastian Bach – Vášnivý život

 

 

 

Novinky ve světě hudby

Jak by vypadala hudba AC/DC v dobách Mozartových?

 

Nechce se vám cvičit na nástroj a přitom chcete hrát? Tento nástroj si můžete postavit doma, ale zabere to rozhodně více času, než se na nástroj naučit.