5. ročník (týden 27.4.-1.5.2020)

Hudební teorie

Hudební teorie – Tón

 

Hudební teorie – Jak se vyrábí hudební nástroje

 

Významné osobnosti světové hudby

 

Georg Friedrich Händel (1685-1759)

  • nepocházel z rodiny s hudební tradicí
  • na přání otce vystudoval práva
  • navštívil Itálii, kde se hudebně vzdělával
  • narodil se v Halle-Sasle (východní Německo) – sídlí zde mezinárodní Händelova společnost
  • 3 období, podle zemí, kde působil:

 

1) období německé

  • vzdělával se v hudbě
  • působil v Hamburské opeře

 

2) období italské

  • 1707-1711
  • seznámil se zde s předními skladateli- s D. Scarlattim se utkal ve hře na cembalo a varhany
  • navštívil nejvýznamnější hudební centra – Benátky, Neapol, Florencie, Řím, Miláno
  • seznámil se s předními formami italské hudby – koncert, it. opera seria, it, duchovní hudba – oratorium (latinské i volgare), kantáta

 

3) období anglické (Londýn)

  • nejprve opery
  • opera seria, kladl důraz na dramatičnost
  • Velká dramatická scéna – volný sled recitativů a árií, pořadí se přizpůsobuje dramatické akci
  • přejímá ideál klasické opery
  • trióza, árie, dueta, ansámbly
  • založil operní společnost, která zkrachovala – anglická šlechta ztratila zájem o opery v italštině (vzniká zde Ballad opera – anglické texty)
  • oratoria
  • 17 oratorií na anglické texty
  • spojil všechny typy oratoria – zejména oratorium italské s prvky anglické hudby
  • toto období končí naprostým fyzickým a psychickým zhroucením H.

 

  1. a) Opery
  • psal převážně italské opery typu seria
  • kladl důraz na dramatičnost a je tvůrcem tzv. „Velké dramatické scény“ – volný sled recitativů a árií (pořadí se přizpůsobuje dramatické akci) – přijímá ideál klasické opery
  • opery obsahují recitativy
  • arióza (obvykle kratší než árie) a árie
  • dueta, ansámbly
  • sbory se vyskytují méně a mají spíše koloraturní funkci, na rozdíl od oratorií, kde jsou součástí dramatické stavby
  • árie
  • mají svěží rytmus
  • jsou komponovány pod vlivem tanečního a koncertantního stylu
  • objevuje se několik typů árií:
  • nejjednodušší typ je komponován v metru různých tanců
  • árie v koncertantním stylu – forma: hlas vok. + hlas instr. + basso continuo
  • forma concerta grossa
  • hudba instrumentální – na začátku ouvertura – fr. ouvertura v tečkovaném rytmu, po ní následuje 1 nebo více tanečních vět (kombinace fr. ouvertury a italské symfonie)
  • Rinaldo – 1711; Julius Caesar; Tamerluno; Rodelinda
  • Zuřivý Roland (Orlando Furioso) – podle eposu Lodovica Ariosta
  • Xerxes (Serse) – jedna z posledních oper

 

  1. b) Oratoria
  • naučil se je psát v Itálii – na duchovní i světské téma
  • 17 oratorií na anglické texty, kde spojil oratoria latinského typu, oratoria volgare, a typ anglické ódy (velké vlivy Purcella) – vrcholná díla
  • spojení opery (typ volgare), kantáty, sborů (nejvýznamnější funkce) – polyfonní, sbor má funkci protagonisty, je zde velký vliv antické tragédie
  • náměty ze Starého zákona
  • Saul, Izrael v Egyptě, Samson, Baltazar, Juda Makabejský, Josue, Jefta
  • zvláštní postavení má Mesiáš
  • na novozákonní námět, ale kombinuje texty SZ s novozákonními
  • určeno k náboženskému rozjímání, má 3 části

 

Instrumentální hudba

  • specifické míchání stylů a forem – oba typy sonáty, stírá rozdíl mezi nimi (sonata da chiesa x sonata da camera)

 

Orchestrální tvorba

  • 12 concerta grossa
  • Vodní hudba
  • provozovala se na lodích
  • skládá se ze tří suit – hornová, flétnová trumpetová – Allegro, tanec Hornpipe, Minuet, Lenterent, Air
  • Hudba ke královskému ohňostroji

 

Georg Friedrich Händel

 

 

 

 

Malá inspirace pro kytaristy