3. ročník (týdny 11.-15.5. a 18.-22.5. 2020)
Hudební teorie
Hudební teorie – kvíz
Významné osobnosti světové hudby
Georges Bizet (1838 – 1875)
- studoval na pařížské konzervatoři
- absolvoval se symfonií C-dur, obdržel římskou cenu
- první 2 opery napsal pod vlivem Gounodovým
- Lovci perel
- Jamilé
Carmen
- premiéra 1875 ve Francii baly neúspěšná, dobrý ohlas až ve Vídni (Bizet se toho nedožil)
- podle novely Prospera Mérimé
- stylově vychází z opery comique (má mluvené dialogy) a zároveň se objevují nové prvky
- velké vlivy fr. realismu, částečně i naturalismu
- předchůdkyně italského operního verismu
- protiklad velké fr. opery i opery lyrique a Wagnerova hudebního dramatu
- prvky romantické (hlavní postava cikánka – člověk z okraje společnosti), exotické (španělské ohlasy folklórní)
- odehrává se v chudším prostředí, místo děje je Sevilla. Vypráví o Donu Josém (vojáku), který se zamiluje do kurtizány Carmen. Ta si s ním však jen zahrává a cit neopětuje, v ději se objeví postava Michaely, (platonicky zamilovaná do Dona José) a toreadora Escamila, s kterým nakonec Carmen odejde, Don José vyzve Escamila na souboj a jeho rukou zemře
- výrazná melodie, rytmus, inspirován španělskou hudbou
- obsahuje mluvené slovo i recitativy
- dílo obsahuje Habanéru – Carmen popisuje touhu po svobodném životě (Bizet ji napsal v domnění, že je to španělská lidová píseň, ale zmýlil se)
Operetta (= malá opera)
- charakteristické pro francouzskou operu
- cílem bylo zesměšnit lyrique a grand operu
- mluvený dialog, árie se blíží písním, užívá módních tanečních forem (galop = kankán, couplet), neobsahuje prokomponované scény a recitativy, děj je jednoduchý, vtipný, zapamatovatelné melodie
- dělá si legraci ze vznešených námětů, používá stále systém uzavřených čísel, neobsahuje velké scény
- „divadlo pravdy“
- opereta
- reaguje na aktuální politické a společenské náměty (hlavní výrazové prostředky satira, případně parodie)
- Jacques Offenbach
- zakladatel židovského původu (německého původu)
- Orfeus v podsvětí – travestie (parodie) na antický námět (zůstává zachovaná forma mění se obsah)
- Krásná Helena
- Hoffmanovy povídky – opera
- Modrovous
- Bandité
- Don Quijote
- Pařížský život
- Florimond Hervé: Mamrelle Mitouche
Georges Bizet – dílo
Porovnejte sami, zdali je pro hudbu zapotřebí lidského citu, nebo nám stačí stroje.