4. ročník (týden 27.4.-1.5.2020)
Hudební teorie
Hudební teorie – Tón
Hudební teorie – Jak se vyrábí hudební nástroje
Významné osobnosti světové hudby
Georg Friedrich Händel (1685-1759)
- nepocházel z rodiny s hudební tradicí
- na přání otce vystudoval práva
- navštívil Itálii, kde se hudebně vzdělával
- narodil se v Halle-Sasle (východní Německo) – sídlí zde mezinárodní Händelova společnost
- 3 období, podle zemí, kde působil:
1) období německé
- vzdělával se v hudbě
- působil v Hamburské opeře
2) období italské
- 1707-1711
- seznámil se zde s předními skladateli- s D. Scarlattim se utkal ve hře na cembalo a varhany
- navštívil nejvýznamnější hudební centra – Benátky, Neapol, Florencie, Řím, Miláno
- seznámil se s předními formami italské hudby – koncert, it. opera seria, it, duchovní hudba – oratorium (latinské i volgare), kantáta
3) období anglické (Londýn)
- nejprve opery
- opera seria, kladl důraz na dramatičnost
- Velká dramatická scéna – volný sled recitativů a árií, pořadí se přizpůsobuje dramatické akci
- přejímá ideál klasické opery
- trióza, árie, dueta, ansámbly
- založil operní společnost, která zkrachovala – anglická šlechta ztratila zájem o opery v italštině (vzniká zde Ballad opera – anglické texty)
- oratoria
- 17 oratorií na anglické texty
- spojil všechny typy oratoria – zejména oratorium italské s prvky anglické hudby
- toto období končí naprostým fyzickým a psychickým zhroucením H.
- a) Opery
- psal převážně italské opery typu seria
- kladl důraz na dramatičnost a je tvůrcem tzv. „Velké dramatické scény“ – volný sled recitativů a árií (pořadí se přizpůsobuje dramatické akci) – přijímá ideál klasické opery
- opery obsahují recitativy
- arióza (obvykle kratší než árie) a árie
- dueta, ansámbly
- sbory se vyskytují méně a mají spíše koloraturní funkci, na rozdíl od oratorií, kde jsou součástí dramatické stavby
- árie
- mají svěží rytmus
- jsou komponovány pod vlivem tanečního a koncertantního stylu
- objevuje se několik typů árií:
- nejjednodušší typ je komponován v metru různých tanců
- árie v koncertantním stylu – forma: hlas vok. + hlas instr. + basso continuo
- forma concerta grossa
- hudba instrumentální – na začátku ouvertura – fr. ouvertura v tečkovaném rytmu, po ní následuje 1 nebo více tanečních vět (kombinace fr. ouvertury a italské symfonie)
- Rinaldo – 1711; Julius Caesar; Tamerluno; Rodelinda
- Zuřivý Roland (Orlando Furioso) – podle eposu Lodovica Ariosta
- Xerxes (Serse) – jedna z posledních oper
- b) Oratoria
- naučil se je psát v Itálii – na duchovní i světské téma
- 17 oratorií na anglické texty, kde spojil oratoria latinského typu, oratoria volgare, a typ anglické ódy (velké vlivy Purcella) – vrcholná díla
- spojení opery (typ volgare), kantáty, sborů (nejvýznamnější funkce) – polyfonní, sbor má funkci protagonisty, je zde velký vliv antické tragédie
- náměty ze Starého zákona
- Saul, Izrael v Egyptě, Samson, Baltazar, Juda Makabejský, Josue, Jefta
- zvláštní postavení má Mesiáš
- na novozákonní námět, ale kombinuje texty SZ s novozákonními
- určeno k náboženskému rozjímání, má 3 části
Instrumentální hudba
- specifické míchání stylů a forem – oba typy sonáty, stírá rozdíl mezi nimi (sonata da chiesa x sonata da camera)
Orchestrální tvorba
- 12 concerta grossa
- Vodní hudba
- provozovala se na lodích
- skládá se ze tří suit – hornová, flétnová trumpetová – Allegro, tanec Hornpipe, Minuet, Lenterent, Air
- Hudba ke královskému ohňostroji
Georg Friedrich Händel
Malá inspirace pro kytaristy