4. ročník (týdny 11.-15.5. a 18.-22.5. 2020)

Hudební teorie

 

Hudební teorie – kvíz

 

 

Významné osobnosti světové hudby

 

Giuseppe Verdi (1813 – 1901)

  • nebyl přijat na konzervatoř a studoval soukromě
  • 1) díla, která vyjadřují cítění
  • Nabucco
  • Lombarďané
  • Jana z Arku
  • Macbeth
  • Luisa Millerová – F. Schiller (Úklady a láska)
  • 2) vytváří svůj osobitý sloh
  • hlavním nositelem hudebního výrazu je melodická linie
  • kolovrátkový doprovod
  • systém uzavřených čísel
  • Rigoletto – V. Hugo – Král se baví
  • Trubadúr – postava Azucem – cikánka
  • La Traviata – Dáma s kaméliemi (A. Dumas ml.)
  • 3) inspiruje se grand operou
  • některé tyto opery píše přímo pro Paříž
  • Maškarní ples
  • Sicilské nešpory
  • Don Carlos
  • Aida (1871)
  • ke slavnostnímu otevření Suezského průplavu
  • premiéra v Káhiře
  • titulní role byla psána pro českou pěvkyni Terezu Štolcovou
  • 4) období krize – Requiem
  • 5) Verdi se inspiruje Wagnerem
  • melodie získává deklamační charakter
  • objevují se leitmotivy
  • orchestrální part je propracovanější
  • Othello – vrchol italské vážné hudby
  • Falstaff (1893)
  • komická opera (jediná)
  • spojení buffy s Wagnerovou reformou
  • končí fugou
  • dvorní libretista – Francesco Piave
  • Giulio Riccordi – nakladatel
  • divadla, kde měly premiéry jeho opery – La scala, La fenice

 

Verdi: Missa da reguiem (1873)

  • úmrtí G. Rossini, úmrtí Alessandra Manzoniho (představitel italského NO)
  • spojuje prvky opery a chrámové hudby – vokální

 

Italský operní verismus

  • vero = pravda (pravdivý)
  • vzniká v posledních desetiletích 19. století
  • hudební obdobou literárního naturalismu
  • usiluje o senzačnost, libuje se v drastických námětech
  • objevuje se i italská literatura – Giovanni Verga – mnohá díla přeložena do češtiny
  • znaky:
  • národní tématika nahrazena tématikou regionální (it. jihu zejména Sicílie)
  • pudovost a živočišnost – velké vlivy naturalismu apod. (pudy zvítězí nad stránkou duchovní)
  • v hudbě patrné:
  • zvýšená expresivita
  • výrazná melodika
  • efektní instrumentace
  • amodulační spojování tónin v harmonii
  • nerozvedené disonance
  • typický posun do sousední tóniny (o sekundu nahoru i dolů)
  • celotónové stupnice apod.
  • redukce předehry (někdy místo ní krátká introdukce, která vychází z hudby 1. obrazu nebo 1. dějství)
  • místo árie se objevuje krátké ariosso založené často na jednom melodickém oblouku
  • předchůdce verismu: Carmen – Bizet

 

  1. etapa
  • venkovský – rustikální verismus
  • období 90. let
  • Pietro Mascagni – Sedlák kavalír – jeho jediná opera (jednoaktovka) (Cavalleria Rusticane)
  • Ruggiero Leoncavallo – Komedianti – jeho jediná opera
  • v české hudbě Její pastorkyňa
  1. etapa
  • městský (exotický) – pronikají sem exotismy
  • Giacomo Puccini
  • Manon Lescaut
  • Bohéma
  • Tosca
  • Madam Butterfly
  • Děvče ze zlatého západu – exotismy
  • Turandot
  • mimo Itálii: Gustav Charpentier – Louise
  • Česko: Osud Leoše Janáčka

 

 

 

Giuseppe Verdi – dílo

 

 

 

 

 

 

 

Porovnejte sami, zdali je pro hudbu zapotřebí lidského citu, nebo nám stačí stroje.