4. ročník (týdny 11.-15.5. a 18.-22.5. 2020)
Hudební teorie
Hudební teorie – kvíz
Významné osobnosti světové hudby
Giuseppe Verdi (1813 – 1901)
- nebyl přijat na konzervatoř a studoval soukromě
- 1) díla, která vyjadřují cítění
- Nabucco
- Lombarďané
- Jana z Arku
- Macbeth
- Luisa Millerová – F. Schiller (Úklady a láska)
- 2) vytváří svůj osobitý sloh
- hlavním nositelem hudebního výrazu je melodická linie
- kolovrátkový doprovod
- systém uzavřených čísel
- Rigoletto – V. Hugo – Král se baví
- Trubadúr – postava Azucem – cikánka
- La Traviata – Dáma s kaméliemi (A. Dumas ml.)
- 3) inspiruje se grand operou
- některé tyto opery píše přímo pro Paříž
- Maškarní ples
- Sicilské nešpory
- Don Carlos
- Aida (1871)
- ke slavnostnímu otevření Suezského průplavu
- premiéra v Káhiře
- titulní role byla psána pro českou pěvkyni Terezu Štolcovou
- 4) období krize – Requiem
- 5) Verdi se inspiruje Wagnerem
- melodie získává deklamační charakter
- objevují se leitmotivy
- orchestrální part je propracovanější
- Othello – vrchol italské vážné hudby
- Falstaff (1893)
- komická opera (jediná)
- spojení buffy s Wagnerovou reformou
- končí fugou
- dvorní libretista – Francesco Piave
- Giulio Riccordi – nakladatel
- divadla, kde měly premiéry jeho opery – La scala, La fenice
Verdi: Missa da reguiem (1873)
- úmrtí G. Rossini, úmrtí Alessandra Manzoniho (představitel italského NO)
- spojuje prvky opery a chrámové hudby – vokální
Italský operní verismus
- vero = pravda (pravdivý)
- vzniká v posledních desetiletích 19. století
- hudební obdobou literárního naturalismu
- usiluje o senzačnost, libuje se v drastických námětech
- objevuje se i italská literatura – Giovanni Verga – mnohá díla přeložena do češtiny
- znaky:
- národní tématika nahrazena tématikou regionální (it. jihu zejména Sicílie)
- pudovost a živočišnost – velké vlivy naturalismu apod. (pudy zvítězí nad stránkou duchovní)
- v hudbě patrné:
- zvýšená expresivita
- výrazná melodika
- efektní instrumentace
- amodulační spojování tónin v harmonii
- nerozvedené disonance
- typický posun do sousední tóniny (o sekundu nahoru i dolů)
- celotónové stupnice apod.
- redukce předehry (někdy místo ní krátká introdukce, která vychází z hudby 1. obrazu nebo 1. dějství)
- místo árie se objevuje krátké ariosso založené často na jednom melodickém oblouku
- předchůdce verismu: Carmen – Bizet
- etapa
- venkovský – rustikální verismus
- období 90. let
- Pietro Mascagni – Sedlák kavalír – jeho jediná opera (jednoaktovka) (Cavalleria Rusticane)
- Ruggiero Leoncavallo – Komedianti – jeho jediná opera
- v české hudbě Její pastorkyňa
- etapa
- městský (exotický) – pronikají sem exotismy
- Giacomo Puccini
- Manon Lescaut
- Bohéma
- Tosca
- Madam Butterfly
- Děvče ze zlatého západu – exotismy
- Turandot
- mimo Itálii: Gustav Charpentier – Louise
- Česko: Osud Leoše Janáčka
Giuseppe Verdi – dílo
Porovnejte sami, zdali je pro hudbu zapotřebí lidského citu, nebo nám stačí stroje.