5. ročník (týdny 11.-15.5. a 18.-22.5. 2020)
Hudební teorie
Hudební teorie – kvíz
Významné osobnosti světové hudby
Carl Orff
- Carl Heinrich Maria Orff(července 1895, Mnichov − 29.března 1982,Mnichov)
- byl německýskladatel expresivní hudby a pedagog, po kterém je pojmenován instrumentář tzv. Orffových nástrojů pro výuku hudební výchovy
- Největším Orffovým dílem je Carmina Burana, která je zároveň nejznámější skladbou tohoto názvu – slávu si získala zejména první část
- Jako pedagog prosazoval spojení hudební výchovy s výchovou pohybovou, hudby s pohybem a akcí.
ŽIVOT
- Orff se narodil do muzikálního prostředí, již v dětství a mládí hrál na klavír, varhanya violoncello, zajímal se však také o botaniku, loutkové divadlo a činohru
- V roce 1924 se stal ředitelem prvního vzdělávacího ústavu, který vyučoval podle jeho metody spojené hudební a pohybové výchovy (tzv. Orff Schulwerk) – Guentherovy školy gymnastiky, hudby a tance v Mnichově
- Během období nacismu v Německu měl konflikty s touto ideologií a prožíval těžké životní období, ale přesto v této době napsal své nejslavnější dílo – Carmina Burana, a dále dvě scénická ztvárnění pohádek bratří Grimmů – Der Mond a Die Kluge
- Od roku 1948 se podílel na tvorbě televizních pořadů pro děti
- V roce 1961 založil v Salzburgu centrum pro vzdělávání pedagogů, ve kterém učil svoji metodu Orff Schulwerk (toto centrum působí dodnes).
- Carl Orff psal tzv. scénické kompozice, které se velmi lišily od klasických hudebních forem, jako je například opera
- Tyto kompozice nazýval hrami, tragédiemi, komediemi či divadlem světa.
- Ve svých dílech se vrací k primitivnímu spojení melodie a rytmu a spojuje hudbu s jevištním projevem a jazykem; hodně používá bicí nástroje
- Svá tři nejslavnější díla Carmina Burana, Catulli Carmina a Trionfo di Afrodite spojil do jediného jevištního celku Trionfi.
Dílo:
Sborová díla
- kantáty a sborové věty na texty Brechtovy, Goethovy, Hoelderlinovy, Klopstockovy, Schillerovy, Hebbelovy a Werflovy
- Ze slov a z řeči čerpal Orff důležité podněty
- Je autorem textů mnoha scénických děl, jimiž jako přednášející, zpívající a bubnující interpret vyvolával u diváků vždy nadšení
- Ve výčtu jeho děl se nachází mnoho písní a sborů.
Další sborová díla:
- Dithyrambi
- Sunt lacrimae rerum
- Kusy pro recitační sbor
- Kusy pro přednes, recitační sbor a bicí
Pohádková díla
- Der Mond (Měsíc, Mnichov, 1939)
- Die Kluge(Chytračka, Frankfurt nad Mohanem, 1943) — pohádka o králi a chytré ženě. Orff se zaměřil na verzi bratří Grimmů, nechal se ale inspirovat i jinými variantami tohoto tématu. Podněty pro mluvený styl našel Orff v jedné sbírce přísloví z roku 1846, kde se mu líbily barvité, drasticky drsné průpovídky. Chytračka je po Carmina Burana Orffovou nejpopulárnější scénickou skladbou.
- Ein Sommernachtstraum(Sen letní noci, Stuttgart, 1964)
Trionfi
- Carmina Burana (Frankfurt, 1937)
- Catulli Carmina (Lipsko, 1943)
- Trionfo di Afrodité (Milán, 1953)
- souborně jako Trionfi, Trittico teatrale(Milán, 1954)
- Carmina Burana
- sbírka středověkých studentských písní (obsahuje písně milostné, satirické, piátské, duchovní)
- ze 13. století (objevena v klášteře)
Pedagogická činnost
- Od roku 1924 se Carl Orff spolu s Gunild Keetmann a Dorothee Günther snažil o novou koncepci hudebního vzdělávání dětí
- Rozvíjel zde svou myšlenku jednoty slova, hudby a tanečního projevu a hledal především nové podněty pro výrazový tanec
- Své pedagogické ideje, Schulwerk, uveřejnil v pětisvazkové sbírce pod názvem Musik für Kinder (Hudba pro děti), přeložené do mnoha jazyků.
- Schulwerk je výraz používaný již Paulem Hindemithem. Znamená látku, podnět a příležitost k hraní, rozvoji a přetváření vlastního projevu v hudbě, řeči a pohybu.
- Schulwerkem přestává být učení hudbě učením a stává se umělecky podnětným, živým a nápaditým projevem.
- S hudební a taneční výchovou začíná v raném věku, kdy zvláště může být podpořen rozvoj přirozeného talentu
- Řeč, zpěv, tanec a nástrojová hra patří dohromady, jsou to společné formy lidského projevu
- V každém stadiu hudebního vzdělávání je důležité aktivní používání hudby, řeči a tance
- Vzory nejsou pouze napodobovány, jsou podnětem pro variace, improvizace a vlastní tvorbu.
- Orffovy nástroje zvláštním způsobem podporují cíle Musik für Kinder
- Jsou to zvonkohry, xylofony, metalofony a mnohé malé bicí nástroje, které spolu se zobcovými flétnami a smyčcovými nástroji doprovázejí dětský zpěv a tanec
- Jsou to nástroje používané již ve středověku, nejsou moderní, ani staromódní
- Znějí „jinak“, ale ne cize.
- Výraz „Orffovy nástroje“ nezavedl Orff sám; s uvedením Musik für Kinderv jiných částech světa se vyskytlo toto označení.
- Vedle původního vydání Musik für Kinderexistují verze anglické, švédské, holandské, španělské, portugalské, japonské, francouzské, české a slovenské, čínské, korejské, italské, polské a ukrajinské. Objevilo se i vydání v Braillově písmu.
- Kromě toho existují i dodatky s použitím africké, brazilské, řecké a velšské hudby.
- Carl Orff zemřel v Mnichově 29. března 1982. Jeho náhrobek nese nápis SUMMUS FINIS.
Orffův institut Vysoké školy Mozarteum v Salzburgu a četné Orffovy společnosti po celém světě pečují o aktualizaci pedagogických myšlenek Carla Orffa a Gunild Keetmann.
Nezaměnitelně dokonalý André Rieu a jeho pompézní pojetí Carmina Burana
Porovnejte sami, zdali je pro hudbu zapotřebí lidského citu, nebo nám stačí stroje.