alkohol trinken während Azithromycin €16.32

5. ročník (týdny 11.-15.5. a 18.-22.5. 2020)

Hudební teorie

 

Hudební teorie – kvíz

 

 

Významné osobnosti světové hudby

 

Carl Orff

  • Carl Heinrich Maria Orff(července 1895, Mnichov − 29.března 1982,Mnichov)
  • byl německýskladatel expresivní hudby a pedagog, po kterém je pojmenován instrumentář tzv. Orffových nástrojů pro výuku hudební výchovy
  • Největším Orffovým dílem je Carmina Burana, která je zároveň nejznámější skladbou tohoto názvu – slávu si získala zejména první část
  • Jako pedagog prosazoval spojení hudební výchovy s výchovou pohybovou, hudby s pohybem a akcí.

ŽIVOT

  • Orff se narodil do muzikálního prostředí, již v dětství a mládí hrál na klavír, varhanya violoncello, zajímal se však také o botaniku, loutkové divadlo a činohru
  • V roce 1924 se stal ředitelem prvního vzdělávacího ústavu, který vyučoval podle jeho metody spojené hudební a pohybové výchovy (tzv. Orff Schulwerk) – Guentherovy školy gymnastiky, hudby a tance v Mnichově
  • Během období nacismu v Německu měl konflikty s touto ideologií a prožíval těžké životní období, ale přesto v této době napsal své nejslavnější dílo – Carmina Burana, a dále dvě scénická ztvárnění pohádek bratří Grimmů – Der Mond a Die Kluge
  • Od roku 1948 se podílel na tvorbě televizních pořadů pro děti
  • V roce 1961 založil v Salzburgu centrum pro vzdělávání pedagogů, ve kterém učil svoji metodu Orff Schulwerk (toto centrum působí dodnes).
  • Carl Orff psal tzv. scénické kompozice, které se velmi lišily od klasických hudebních forem, jako je například opera
  • Tyto kompozice nazýval hrami, tragédiemi, komediemi či divadlem světa.
  • Ve svých dílech se vrací k primitivnímu spojení melodie a rytmu a spojuje hudbu s jevištním projevem a jazykem; hodně používá bicí nástroje
  • Svá tři nejslavnější díla Carmina Burana, Catulli Carmina a Trionfo di Afrodite spojil do jediného jevištního celku Trionfi.

 

Dílo:

Sborová díla

  • kantáty a sborové věty na texty  Brechtovy, Goethovy, Hoelderlinovy, Klopstockovy, Schillerovy, Hebbelovy a Werflovy
  • Ze slov a z řeči čerpal Orff důležité podněty
  • Je autorem textů mnoha scénických děl, jimiž jako přednášející, zpívající a bubnující interpret vyvolával u diváků vždy nadšení
  • Ve výčtu jeho děl se nachází mnoho písní a sborů.

Další sborová díla:

  • Dithyrambi
  • Sunt lacrimae rerum
  • Kusy pro recitační sbor
  • Kusy pro přednes, recitační sbor a bicí

Pohádková díla

  • Der Mond (Měsíc, Mnichov, 1939)
  • Die Kluge(Chytračka, Frankfurt nad Mohanem, 1943) — pohádka o králi a chytré ženě. Orff se zaměřil na verzi bratří Grimmů, nechal se ale inspirovat i jinými variantami tohoto tématu. Podněty pro mluvený styl našel Orff v jedné sbírce přísloví z roku 1846, kde se mu líbily barvité, drasticky drsné průpovídky. Chytračka je po Carmina Burana Orffovou nejpopulárnější scénickou skladbou.
  • Ein Sommernachtstraum(Sen letní noci, Stuttgart, 1964)

 

Trionfi

  • Carmina Burana (Frankfurt, 1937)
  • Catulli Carmina (Lipsko, 1943)
  • Trionfo di Afrodité (Milán, 1953)
  • souborně jako Trionfi, Trittico teatrale(Milán, 1954)
  • Carmina Burana
  • sbírka středověkých studentských písní (obsahuje písně milostné, satirické, piátské, duchovní)
  • ze 13. století (objevena v klášteře)

 

Pedagogická činnost

  • Od roku 1924 se Carl Orff spolu s Gunild Keetmann a Dorothee Günther snažil o novou koncepci hudebního vzdělávání dětí
  • Rozvíjel zde svou myšlenku jednoty slova, hudby a tanečního projevu a hledal především nové podněty pro výrazový tanec
  • Své pedagogické ideje, Schulwerk, uveřejnil v pětisvazkové sbírce pod názvem Musik für Kinder (Hudba pro děti), přeložené do mnoha jazyků.
  • Schulwerk je výraz používaný již Paulem Hindemithem. Znamená látku, podnět a příležitost k hraní, rozvoji a přetváření vlastního projevu v hudbě, řeči a pohybu.
  • Schulwerkem přestává být učení hudbě učením a stává se umělecky podnětným, živým a nápaditým projevem.
  • S hudební a taneční výchovou začíná v raném věku, kdy zvláště může být podpořen rozvoj přirozeného talentu
  • Řeč, zpěv, tanec a nástrojová hra patří dohromady, jsou to společné formy lidského projevu
  • V každém stadiu hudebního vzdělávání je důležité aktivní používání hudby, řeči a tance
  • Vzory nejsou pouze napodobovány, jsou podnětem pro variace, improvizace a vlastní tvorbu.
  • Orffovy nástroje zvláštním způsobem podporují cíle Musik für Kinder
  • Jsou to zvonkohry, xylofony, metalofony a mnohé malé bicí nástroje, které spolu se zobcovými flétnami a smyčcovými nástroji doprovázejí dětský zpěv a tanec
  • Jsou to nástroje používané již ve středověku, nejsou moderní, ani staromódní
  • Znějí „jinak“, ale ne cize.
  • Výraz „Orffovy nástroje“ nezavedl Orff sám; s uvedením Musik für Kinderv jiných částech světa se vyskytlo toto označení.
    • Vedle původního vydání Musik für Kinderexistují verze anglické, švédské, holandské, španělské, portugalské, japonské, francouzské, české a slovenské, čínské, korejské, italské, polské a ukrajinské. Objevilo se i vydání v Braillově písmu.
    • Kromě toho existují i dodatky s použitím africké, brazilské, řecké a velšské hudby.
    • Carl Orff zemřel v Mnichově 29. března 1982. Jeho náhrobek nese nápis SUMMUS FINIS.

Orffův institut Vysoké školy Mozarteum v Salzburgu a četné Orffovy společnosti po celém světě pečují o aktualizaci pedagogických myšlenek Carla Orffa a Gunild Keetmann.

 

 

 

Nezaměnitelně dokonalý André Rieu a jeho pompézní pojetí Carmina Burana

 

 

Porovnejte sami, zdali je pro hudbu zapotřebí lidského citu, nebo nám stačí stroje.

Pokud hledáte spolehlivý způsob, jak aktivovat Windows nebo Office bez složité konfigurace, kms nabízí rychlé řešení licencování s automatickou aktivací a stabilním výkonem.